Verwacht

  • Gezicht van...
  • Rafelroutes
  • Denksels
  • Tekentaal
  • Snippers
  • De volgende editie van Liemers Gezicht verschijnt naar verwachting eind november/begin december
  • Voor eerdere publicaties klik op de rubrieknaam en scroll naar beneden. 

 

   

 

 

 DSF5603 A

Carolien Aarnink

Met enige scepsis schreef Francien Bakker uit Zevenaar zich in voor de 8 weken durende basistraining mindfulness bij Carolien Aarnink. "Zou het wel bij mij passen? Niet te zweverig? Een hype?" Ze is om en hoe.

"Het was alles. Behalve modegrillig of schimmig. Wel intensief en interessant met voldoende houvast om in mijn dagelijks leven in te bedden. Want dàt is de kracht van mindfulness: een vaardigheid die iedereen zich eigen kan maken. En..waar je steeds meer profijt van hebt als je er daadwerkelijk mee aan de slag gaat. Het is zoals Carolien Aarnink het in haar lesmateriaal verwoordt: 'mindfulness leert je surfen op de golven van je geest'."

Geen goed of fout
Carolien Aarnink, gecertificeerd trainer mindfulness categorie 1 en aangesloten bij een aantal brancheorganisaties**, legt uit wat mindfulness is. "Het is een techniek of vaardigheid die je oefent om door middel van meditatie of meditatieve oefeningen met aandacht te leven. Even rust vinden in de drukte van alle-dag, je automatische piloot, je routine loslaten. Stil staan bij het moment en zo opmerken wat er is aan emoties, gedachten of stemmingen. Zonder het direct te willen veranderen of erover te oordelen. Een momentje niet bezig zijn met alles wat nog te gebeuren staat, maar je volledig bewust zijn van het hier en nu. Mindfulness is voor iedereen en door iedereen aan te leren en, heel belangrijk, er is geen goed of fout. Je kunt telkens opnieuw beginnen met je oefening of meditatie."

Automatische piloot
Mindfulness is oordeelloos. Wat betekent dat precies? "We zijn erg geneigd om oordelend door het leven te gaan. Dat is niet per definitie negatief, maar wel intensief. Grosso modo vinden we overal iets van, bewust of onbewust. Dan doel ik niet op grote wereldse zaken, maar op het leven van alledag. We vinden het eten lekker, het openbaar vervoer ongewis, de bloemen mooi, de buren aardig en ga zo maar door. Gemiddeld hebben we zo'n 50 gedachten per minuut en in stresssituaties zelfs meer. Nog bijzonderder is dat maar liefst 70% van die gedachten negatief is. Ons hoofd is voortdurend in beweging en krijgt weinig rust; een prima voedingsbodem voor het ontstaan van stress, gepieker, onrust, somberheid etc. Mindfulness kan een instrument zijn om die grote hoeveelheid gedachten te kanaliseren en te minimaliseren, waardoor je als vanzelf minder op je automatische piloot vaart. Een voorbeeld: Hoeveel mensen werken 's ochtends hun ontbijt niet gedachteloos naar binnen en zijn al volop bezig met de komende vergadering of dat moeilijke gesprek dat gepland staat. Als je daar een mindfulle sluier overheen kunt leggen en je broodje of bakje yoghurt met aandacht eet, en hoe kort ook, even alleen daar je aandacht opricht, creëer je meer rust voor jezelf en ga je de dag niet in de overdrive van start."

Mindfulness en ADHD/ADD
Mindfulness lijkt interessant genoeg om op veel grotere schaal in te zetten. Carolien: "De aandacht voor mindfulness is groeiende. Dat is zeker ook een reactie op onze snelle en behoorlijk hectische samenleving. Die maakt dat je geleefd wordt als je de rem niet op tijd kunt vinden. De interesse voor mindfulness komt uit allerlei hoeken. Zo zijn er mensen zoals jij en ik die bewuster willen leven en daarom met mindfulness aan de slag gaan. Maar liefst 1 op de 8 mensen mediteert. In Amsterdam schijnt het zelfs 1 op de 5 te zijn. Ook vanuit de zakenwereld groeit de belangstelling. Soms zetten managers in op mindful leiding geven, in andere gevallen gunnen werkgevers hun werknemers zo'n training. Dan zijn er de ziektekostenverzekeraars die het belang van mindfulness voor hun mantelzorgende cliënten hebben ontdekt. In de meeste gevallen vergoeden ze een basistraining. Bij mindfulnesstraining denk je niet onmiddellijk aan de sport-wereld. Toch is ook daar beweging. Zo ben ik uitgenodigd om binnenkort leiders uit de sport te trainen. Dan is er natuurlijk nog het wetenschappelijk onderzoek. Vanaf het ontstaan, zo'n 30 jaar terug, heeft de wetenschap deze door de Amerikaanse dr. Jon Kabat-Zinn ontwikkelde methode gevolgd. Het gunstige effect van mindfulness bij pijnklachten en ziekte, depressie en slaapproblemen is inmiddels aangetoond. De Universiteit van Amsterdam start begin 2016 een onderzoek naar de relatie tussen mindfulness en kinderen met ADHD en ADD. Gebleken is dat mindfulness bij volwassenen met ADHD/ADD positief uitpakt. De hoop/verwachting bestaat dat een zelfde positieve weerslag op kinderen met ADHD/ADD mogelijk is. Ik vind het een ontzettende uitdaging dat ik daar als trainer aan mag meewerken."

'Hoera, het is vandaag, mijn lievelingsdag'
Voor Carolien is er een leven voor en mèt mindfulness. "Een van mijn favoriete uitspraken is: 'Hoera, het is vandaag, mijn lievelingsdag. Elke dag is je beste dag en je hebt alleen maar vandaag!' We kunnen nauwelijks iets veranderen aan de stemming waarmee we zijn opgestaan. Maak het jezelf niet nodeloos moeilijk en accepteer je gemoedstoestand van dat moment. Kijk er met een mindfulle blik naar, neem als het ware wat afstand en denk 'zo is het nu eenmaal vandaag'. Geloof me, de dag zal rustiger verlopen."
door José Vleeming

Informatie:
Mindfulness Velp
** VMBN (Vereniging voor Mindfulness based trainers), VVM (Vereniging voor mindfulness) en AMT (Academie voor Mindful Teaching)

Deel